Gândul zilei

De ce nu poți medita atunci când ești stresat?

Te pup, bine ai revenit în spațiul nostru safe. 

Știi care e faza cu stresul ăsta…? Că nici măcar nu realizăm că suntem stresați sau că trăim o viață cu un nivel de energie slab calitativă. Facem multe lucruri doar pentru că trebuie, și dacă îți propui să faci ceva pentru tine și pentru sufletul tău… nu prea-ți iese 😅Atunci brusc te ia somnul sau ai alte lucruri mai importante de făcut. 🙄

Aici, intervin doi factori: o dată, vorbim despre iubirea de Sine și stilul nostru de atașament în relația dintre noi cu noi (stil de atașament securizant, anxios sau evitant), și mai vorbim despre condiționările impuse de către familie și societate de care nu suntem conștienți și nu putem scăpa de ele atât de ușor pe cât ne-am propus.

Hai să o luăm ușor, pas cu pas și să aducem puțină claritate în privința stresului. 

Pentru că stresul este un concept, un cuvânt care de multe ori nu ne spune nimic. E doar un alt clișeu al ”specialiștilor” care să ofere o explicație la toate problemele lumii. 

Un ceva definit de fiecare în parte, încât pare că avem o relație unică cu stresul nostru și doar noi îl trăim așa cum îl trăim și dacă cineva încearcă să ni-l ia, ne mai și supărăm. 🤪

Reacția noastra la amenințări începe la nivelul creierului

E important să știm că reacția noastra la amenințări începe la nivelul creierului, care primește și proceseaza informațiile din mediu– o factură prea mare la momentul nepotrivit, o amendă, soacra ta, o șefă/ colegă în a cărei prezență deja începi să te simți diferit, un angajat din supermarket care vorbește tăios, cineva din trafic care îi pune pe ceilalți în pericol, expresii pe care ceilalți le folosesc și te deranjează sau o vorbă nelalocul ei care te-a făcut să te simți prost, o imagine sau scenă dintr-un film cu puternic impact emoțional.

Instantaneu, un semnal de la cortexul motor (care controleaza miscarile) din creier este transmis rapid prin intermediul cailor nervoase către mușchi, care se incordeaza, pregatindu-se pentru o situatie dificila. Un alt semnal provine de la hipotalamus, o parte a creierului situata deasupra trunchiului cerebral. 

Acesta transmite un avertisment glandei pituitare aflate in apropiere, care trimite la randul sau un mesager chimic prin intermediului fluxului sanguin catre glanda suprarenala. Astfel, glanda suprarenala secreta o serie de hormoni ai stresului, inclusiv primul hormon pe care Cannon (Walter Bradford Cannon, medic si profesor la Universitatea Harvard, a fost un pionier in explorarea biochimiei stresului) l-a izolat – epinefrina, mai bine cunoscuta ca adrenalina.

Probabil cunosti asa-numita infuzie de adrenalina, care ajuta la revitalizarea corpului tau – aceasta face parte din reactia la stres.

  • Glandele suprarenale elibereaza, de asemenea, un al doilea hormon al stresului identificat de catre Cannon, denumit norepinefrina sau noradrenalina. Alti cercetatori au descoperit un al treilea – hormonul stresului, cortizolul.
  • Simultan, hipotalamusul incearca, prin intermediul sistemului nervos autonom, sa mentina o stare interna optima supravietuirii organismului. 

Aceasta rețea de nervi transmite avertismentul prin intermediul coloanei vertebrale si, de acolo, către nervii din intregul corp. 

Ca răspuns, terminațiile nervoase din organe, vasele de sânge, piele și chiar din glandele sudoripare elibereaza epinefrina și norepinefrina.

Aceasta infuzie de hormoni pregateste corpul pentru a raspunde amenintarii iminente. In cazul unui pericol fizic imediat, precum aparitia brusca a unui animal salbatic care da tarcoale sau a unui dusman inarmat, reactionezi, fie pregatindu-te sa rezisti si sa lupti, fie te refugiezi intr-un loc sigur. In orice caz, trebuie sa te pregatesti pentru actiune, care este exact ceea ce hormonii stresului te ajuta sa faci.

În ziua de azi, nu prea mai sunt șanse să te întâlnești cu un animal sălbatic și să fii nevoit/ă să rupi pământul la fugă, daaar…. asta nu înseamnă că ființa noastră nu percepe alte pericole. De multe ori, pericol pentru o femeie poate fi un bărbat prea drăguț cu ea. În secunda doi, mintea ei începe să-și facă scenarii de ce se întâmplă asta și care o fi agenda lui ascunsă. Începe să rumege fel și fel de întrebări în minte și posibile răspunsuri. Asta poartă numele de ruminație.

Un alt pericol perceput de ființa noastră care să ne genereze un răspuns de stres este data scadentă a unei rate/ chirii, grija pentru copii, grija pentru părinți sau o micșorare de salariu.

E important să ne dăm voie să ne raportăm la zilele pe care le trăim acum, să fim mai blânzi cu noi și să ne oferim mai multă compasiune, e important să ne conștientizăm propriul ritm și să îl respectăm.

Și totuși de ce nu putem medita atunci când suntem stresați? Pentru că, fiind prea agitați, nu putem sta în același loc, liniștiți. Avem nevoie să ne mișcăm încontinuu, să facem și să facem și să facem zeci de acțiuni pe zi, să ne menținem ritmul activ pentru că altfel avem impresia că pierdem vremea și că nu are niciun sens. 

  • În acest caz, cel mai firesc este să începem prima și prima dată să ne setăm un spațiu personal pentru meditație și, cu timpul acela să fie locul nostru de liniște. 
  • Apoi, după ce ne-am setat spațiul, putem începe cu o tehnică de respirație pentru a calma întregul Sistem Nervos Central.
  • Ne mai poate ajuta muzica de relaxare sau folosirea unor bețișoare parfumate. Abia când o să gustăm pentru prima oară acea senzație de liniște și relaxare adevărată, vom putea face diferența cum eram și cum ne simțeam înainte să ne ocupăm de noi înșine. 
  • Poate rezonăm cu anumite meditații ghidate și, la fel, e important să le dăm timp, sau poate preferăm liniștea totală și concentrarea pe simțuri, în stil Mindfulness.

Orice am avea nevoie, trebuie să ne asumăm responsabilitatea asupra stării noastre de bine pe toate planurile și să facem tot ce este necesar pentru a ne recăpăta echilibrul. Dacă lăsăm timpul să treacă nu va rezolva stresul, dacă fugim de responsabilități, ele nu se vor rezolva de la sine ci foar se vor acumula.

Începând chiar de astăzi ai grijă de tine iar pentru asta ți-am pregătit o serie de unelte magice care să te ajute în a accesa o stare profundă de relaxare, pentru că, dacă ne stresăm mai mult pe o chestie, ea nu se va rezolva și dacă ne vom îngrijora mai mult, la fel, tot nu se va rezolva.

Trebuie să fim din ce în ce mai calmi și relaxați pentru a accesa o stare de creativitate.

Pregătește-te acum pentru o sesiune de meditație cu adevărat magică la tine acasă sau la studio🙏🏻

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *